Hvad er TDEE, BMI og BMR?


bmibmrtdeehvader

Hvad er TDEE? Hvad er BMI? Hvad er BMR?

Disse forkortelse høre man ret ofte i dag, og her er en hurtig og simpel introduktion til hvad det egentligt betyder.

Hvis du allerede ved hvad det er, men vil vide hvordan man laver en TDEE udregning, BMI udregning eller BMR udregning, kan de respektive beregnere findes her:

TDEE beregnerBMI beregnerBMR beregner

Hvad er TDEE?

TDEE er en forkortelse af Total Daily Energy Expenditure og er et estimat af dit daglige energi forbrug. Din TDEE er altså den energi du forbrænder på dagsbasis. Det er antallet af kalorier, som du kan/skal indtage for at holde en bestemt vægt. Hvis f.eks. din TDEE er på 2000, så skal du indtage 2000 kcal for at beholde den vægt du har nu.

Pt. bliver der talt meget om TDEE i sammenhold med den populære 5:2 faste metode. Her skal man nemlig spise 25% af ens TDEE, 2 dage om ugen. I øvrigt en fantastisk metode til vægttab :) – læs mere om den her.

Så svaret til Hvad er TDEE? – Dit daglige energi behov med udgangspunkt i din vægt, din alder, dit køn og din gennemsnitlige daglige motion.

Du kan benytte dig af vores TDEE beregner, hvis du vil lave en TDEE udregning.

 

Hvad er BMR?

BMR er en forkortelse af “Basal Metabolic Rate” og er den energi du forbrænder, hvis du f.eks. lå i sengen hele dagen. Det er den minimum energi kroppen har behov for, får at fungere.

BMR er dit basale stofskifte som man i den grad har en indflydelse på. Det er almindelig viden, at din BMR falder med alderen, hvorfor det kan være sværere og sværere at tabe sig jo ældre man bliver. Af samme grund skal man være mere og mere opmærksom på hvad man egentligt spiser. En regelmæssig rutine af motion, styrketræning og cardio, kan dog øge din BMR og forbedre din sundhed. Din egen krops evne til at forbrænde energi bliver gradvist langsommere, hvorfor det er vigtigt, at man holder sig igang med regelmæssig motion.

Husk! En slankere krop har brug for flere kalorier end de mindre slanke. Derfor vil vores beregner præcis for de fleste, men er man meget muskuløs eller meget overvægtig vil den hhv. undervurdere og overvurdere kaloriebehov.

Du kan benytte dig af vores BMR beregner, hvis du vil lave en BMR udregning.

 

Hvad er BMI?

BMI er en forkortelse af “Body Mass Index”. Det er en måling af din krops holdning baseret på højde og vægt. Det gælder for både mænd og kvinder i alderen mellem 18 og 65 år.

BMI kan bruges til at angive, om du er overvægtig, undervægtig eller normal. Et sundt BMI score er mellem 20 og 25.

  • En score under 20 indikerer, at du kan være undervægtig
  • En score over 25 indikerer, at du kan blive overvægtig

BMI skal på ingen måde indikere en præcis værdi for din “sundhed”, da der ikke tages højde for en lang række andre faktorer – f.eks. om din vægt skyldes muskelmasse eller lignende. Der tages udelukkende udgangspunkt i din vægt og din højde, og kan bruges til den generelle population som en indikator af vægt vs. højde ratio.

Husk dog, at dette kun er en af mange mulige måder at vurdere din vægt/sundhed på. Hvis du har nogen bekymringer om din vægt, bedes du drøfte dem med din læge, der er i en position for at løse dine specifikke individuelle situation.

Du kan benytte dig af vores BMI beregner, hvis du vil lave en BMI udregning.

Husk at like os på Facebook! :)